måndag 6 juli 2009

Det blommar!

Efter en underbar vecka med massor av sol och en del regnskurar har det fullständigt exploderat i trädgården. Det blommar för fullt i alla hörnor och jag blir så glad när jag går och tittar i min lilla trädgård. Här kommer lite sköna bilder:
Nävan svämmar över! Tänk att jag i fjol var helt säker på att jag skulle plocka bort mina nävor, tyckte inte alls om dem. I år är jag så glad över att jag inte gjorde det för de är underbara.


Små Lavendel knoppar mot vårt vitputsade pumphus. (Vi har ingen pool, den är till pumpen som hämtar vatten lite längre ner i jorden) Planterade dem ifjol och det ska bli spännande och se dem nästa år - förhoppningsvis ännu större.
Hortensian är min absolut favoritblomma inomhus. Dock tycker jag den är ganska tråkig utomhus. Denna variant köpte jag för två år sedan och den börjar bli riktigt fin. Det är en Endless Summer, den blommar på årsskotten och som ni ser så blir det några blommor även i år.


Min favoritblomma utomhus - Pioner. Här är min första som blommar, jag är så lycklig. Tyvärr var jag inte så duktig på att anteckna vad alla hette när jag planterade dem. Har numera inköpt en trädgårdsbok där jag antecknar. Någon som vet vad detta är??


De här vackra små klockorna dyker upp i min perennrabatt, tyvärr vet jag inte heller vad dessa är för några. Rabatten var den första jag planterade i vår nya trädgård. Det var en färdig rabatt som fanns i en trädgårdstidning som jag köpte. Den var uppritad på en fiberduk som följde med. Jag gick med min fiberduk till min goa vänninna "M" på Flyinge Plantshop. Hon hade väldigt roligt åt mig då och varje gång vi står framför denna rabatt så ler vi glatt åt min fiberduk. Men det har verkligen blivit en fantastisk rabatt, stor och vild - precis som jag vill ha det.
Till sist mina Klematiser - där är knoppar på dem - massor!! Jag som aldrig de skulle komma igen efter min nerklippning i våras. Nu verkar det som de tom ska blomma. Det blir första året. Lovar visa massor med bilder när blommorna slår ut =)

Trädgårdar är som livet - man måste ha massor med tålamod. Man kämpar och väntar och sen blir det så himla fina resultat!
Fantastiskt!
Kram

2 kommentarer:

  1. Vad härligt det ser ut på fotona!

    SvaraRadera
  2. Tur att du lät nävan vara kvar för det är ju så att mna ändrar smak o tycke ibland.
    De där vita klockorna ser ut att kunna vara storblåklocka (fast vit då!) eller någon campanula. Hur höga är de?
    Trädgård ger SÅ mycket tycker jag. Kram!

    SvaraRadera

Tack för att du valde att lämna en liten kommentar. Det förgyller min dag!