onsdag 4 mars 2009

Plantering!

Här är dagens projekt, det blev tomatplantor i den ena och Purpurklätt i den andra
(ja, den ena är högre än den andra, den låga boxen gick i sönder men fyller nog sin funktion än då)


























Här har ni min lille medhjälpare - busfröet Ceasar snart tre år.

Idag har jag en mindre i sjukstugan. Vår store pojke kände sig ok och åkte iväg till skolan. Själv har jag planterat lite fröer. Med utmärkt hjälp från min minste pojke Ceasar. Så fort jag överhuvudtaget närmar mig köket kommer han som en blixt! Hämtar sin stol och sedan får jag all hjälp jag vill eller inte vill ha. Idag hjälpte han mig med jorden - han var jätteduktig.

Nu ska det bli spännande och se om det blir något av det. Jag har aldrig försått innan. Brukar alltid handla färdig plantor. Försökte för en gångs skull vara lite ekonomisk och så själv. Vi får väl se om det lönar sig. Min älskade väninna som jobbar på Flyinge Plantshop har väldigt roligt åt mig =).

Purpurklätten ska så småningom ingå i min Mästarrabatt, fortsättning följer...

Ha en skön dag allihop.
Kram
Purpurklätt, Lychnis coronaria. "Atrosanguinea"

Tomat "Vilma". Solanum lycopersicum

Tomat, "Tumbling Tom Red. Solanum lycopersicum

Alla frön från Impecta

1 kommentar:

  1. Halloj.....

    Tack för dina rara ord..... du, gardinerna är sååå enkla.... nästan så jag skäms för det är många som frågar om dem.

    Mät fönstret, alltså så bred som du vill ha gardinen. Lägg till några cm för att sy en kant på varje sida. Längden på gardinen räcker om den är 1 meter (vilket gör att det blir så billiga gardiner också) sy en kant ned till och sy en liten kanal upptill. I kanalen trär du in en trälist, vad som helst duger, min karl går ut i garaget och sågar av en bit planka till mig. det räcker om den är 2-3 cm bred. se till att listen i gardinen är 1-2 cm kortare än gardinen så den inte sticker ut. Skruva i små öglor i trälisten, rakt igenom tyget. sedan är det bara att hänga upp gardinen på små krokar, och så gör du en rulle och binder upp den med valfria band till valfri längd. Jag använder helst persiennsnöre, för det syns inte, så det smälter in snyggt. På mina köksgardiner har jag EJ rundstav i rullen, vill man att gardinen skall få mera tyngd kan man rulla in det i rullen.....

    Lätt som en plätt.... Lycka till

    Kram Linda

    SvaraRadera

Tack för att du valde att lämna en liten kommentar. Det förgyller min dag!